dimecres, 26 de juny del 2013

Què és el Consell Escolar? - Funcions, composició i normativa reguladora


Aprofitant que enguany es convocaran eleccions al Consell Escolar de Centre us informem en profunditat sobre aquest òrgan de representació de les escoles, de gran importància perquè decideix les qüestions més rellevants del centre. Volem destacar que les mares i pares que ens representen en aquest òrgan realitzen una funció molt important i que l'assistència o no a les seues reunions, en la mesura de les possibilitats de cada membre, potser decisiva en qüestions essencials de la gestió del centre.

Al mes de novembre de 2013 es convocaran eleccions per a renovar la meitat dels representants electes del Consell Escolar de Centre i qualsevol mare o pare del centre es pot presentar com a candidata/candidat per a representar-nos en el Consell Escolar.


Fases del procés electoral:

  • Publicació de la resolució que dóna inici a tot el procés. 
  • El director/a elabora els censos.
  • Constitució de la junta electoral.
  • Es publica la llista de candidatures provisionals i es dóna un termini de reclamació a la llista.
  • Se celebren les eleccions.
  • Es proclamen les candidatures electes des de la Direcció Territorial d'Educació, Cultura i Esport.
  • Es constituïx el consell escolar del centre, o es renova.


QUÈ ÉS EL CONSELL ESCOLAR?



El Consell Escolar de Centre és un òrgan de govern col·legiat on es troba representat tota la comunitat educativa. És un òrgan de decisió i participació que juga un paper important en el funcionament del centre. La comunitat educativa està formada pels mateixos alumnes, pels seus pares i mares, pels professors i professores i pel personal no docent.


També formen part, encara que no estiguen presents cada dia al centre, les administracions locals i autonòmiques a través dels seus representants (tècnics municipals, inspectors, delegats del departament d’educació, etc.). Cadascun d’aquests membres hi té funcions, responsabilitats, drets i deures que ha de desenvolupar al llarg de tot el curs escolar.


El Consell Escolar és la màxima autoritat del centre i al mateix temps un organisme de participació democràtica en la gestió i presa de decisions. Al Consell Escolar, en efecte, s´hi troben representats tots els estaments de la comunitat educativa (professors, alumnes, pares i mares, personal no docent), que trien els seus representants en un procés electoral que es celebra cada dos anys.


Presideix el Consell Escolar el director del centre i aixeca acta de les seves decisions el secretari. Hi participen també el cap d´estudis i un representant de l´Ajuntament, a més dels representants dels professors, pares, alumnes i personal no docent.



Algunes funcions del Consell Escolar

  • Intervenir en el nomenament del director.
  • Aprovar els pressupostos del centre.
  • Participar en la configuració del Projecte Educatiu del centre i aprovar el Pla de Centre anual.
  • Gestionar i aprovar les activitats extraescolars i les sortides lúdiques i culturals.
  • Resoldre qüestions disciplinàries greus i vetllar per l´optimització, conservació i renovació de les instal·lacions i equipaments escolars.
  • Supervisar la marxa general del centre.

Composició
  • Pares i mares.
  • Alumnes.
  • Professors.
  • Personal laboral.
  • Representants de l´Ajuntament.
  • Equip Directiu.


Més informació i normativa al voltant dels Consells Escolars.




Llei Orgànica d'Educació (LOE)


[Els articles 126 i 127 fan referència al Consell Escolar]


CAPÍTOL III

Òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent dels centres públics

SECCIÓ PRIMERA.

CONSELL ESCOLAR


Article 126. Composició del Consell Escolar.



1. El Consell Escolar dels centres públics estarà compost pels membres següents:


a) El director del centre, que serà el seu President.
b) El cap d’estudis.
c) Un regidor o representant de l’Ajuntament en el terme municipal del qual es trobe radicat el centre.
d) Un nombre de professors, elegits pel Claustre, que no podrà ser inferior a un terç del total dels components del Consell.
e) Un nombre de pares i d’alumnes, elegits respectivament per i entre ells, que no podrà ser inferior a un terç del total dels components del Consell.
f) Un representant del personal d’administració i servicis del centre.
g) El secretari del centre, que actuarà com a secretari del Consell, amb veu i sense vot.

2. Una vegada constituït el Consell Escolar del centre, este designarà una persona que impulse mesures educatives que fomenten la igualtat real i efectiva entre hòmens i dones.

3. Un dels representants dels pares en el Consell Escolar serà designat per l’associació de pares més representativa del centre, d’acord amb el procediment que establisquen les Administracions educatives.

4. Correspon a les Administracions educatives regular les condicions per què els centres que impartisquen els ensenyaments de formació professional o arts plàstiques i disseny puguen incorporar al seu Consell Escolar un representant proposat per les organitzacions empresarials o institucions laborals presents en l’àmbit d’acció del centre.

5. Els alumnes podran ser elegits membres del Consell Escolar a partir del primer curs de l’educació secundària obligatòria. No obstant, els alumnes dels dos primers cursos de l’educació secundària obligatòria no podran participar en la selecció o el cessament del director. Els alumnes d’educació primària podran participar en el Consell Escolar del centre en els termes que establisquen les Administracions educatives.

6. Correspon a les Administracions educatives determinar el nombre total de membres del Consell Escolar i regular el procés d’elecció.

7 En els centres específics d’educació infantil, en els incomplets d’educació primària, en els d’educació secundària amb menys de huit unitats, en centres d’educació permanent de persones adultes i d’educació especial, en els que s’impartisquen ensenyaments artístics professionals, d’idiomes o esportius, així com en aquelles unitats o centres de característiques singulars, l’Administració educativa competent adaptarà el que disposa este article a la singularitat d’estos.

8. En els centres específics d’educació especial i enaquells que tinguen unitats d’educació especial formarà part també del Consell Escolar un representant del personal d’atenció educativa complementària.


Article 127 Competències del Consell Escolar.
.

El Consell Escolar del centre tindrà les competències següents:



a) Aprovar i avaluar els projectes i les normes a què es referix el capítol II del títol V de la present Llei.


b) Aprovar i avaluar la programació general anual del centre sense perjuí de les competències del Claustre de Professors, en relació amb la planificació i organització

docent.



c) Conéixer les candidatures a la direcció i els projectes de direcció presentats pels candidats.


d) Participar en la selecció del director del centre en els termes que la present Llei establix. Ser informat del nomenament i cessament dels altres membres de l’equip directiu. Si és el cas, amb l’acord previ dels seus membres, adoptat per majoria de dos terços, proposar la revocació del nomenament del director.


e) Decidir sobre l’admissió d’alumnes amb subjecció al que establix esta Llei i disposicions que la despleguen.


f) Conèixer la resolució de conflictes disciplinaris i vetlar perquè s’atinguen a la normativa vigent. Quan les mesures disciplinàries adoptades pel director corresponguen a conductes de l’alumnat que perjudiquen greument la convivència del centre, el Consell Escolar, a instància de pares o tutors, podrà revisar la decisió adoptada i proposar, si és el cas, les mesures oportunes.


g) Proposar mesures i iniciatives que afavorisquen la convivència en el centre, la igualtat entre hòmens i dones i la resolució pacífica de conflictes en tots els àmbits de la vida personal, familiar i social.


h) Promoure la conservació i renovació de les instal·lacions i equip escolar i aprovar l’obtenció de recursos complementaris d’acord amb el que establix l’article 122.3.


i) Fixar les directrius per a la col·laboració, amb fins educatius i culturals, amb les Administracions locals, amb altres centres, entitats i organismes.


j) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l’evolució del rendiment escolar i els resultats de les avaluacions internes i externes en les que participe el centre.


k) Elaborar propostes i informes, a iniciativa pròpia o a petició de l’Administració competent, sobre el funcionament del centre i la millora de la qualitat de la gestió, així com sobre aquells altres aspectes relacionats amb la qualitat de la mateixa.


l) Qualsevol altres que li siguen atribuïdes per l’Administració educativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada